Ελαφρύ τρένο η… αντιπαροχή στην υπογειοποίηση

0

Μερικής έκτασης υπογειοποίηση από τη Νόρμαν έως την Παπαφλέσσα, περιφερειακή διέλευση,  αλλά μέχρι να γίνει επίγεια-παραλιακή, και υπογειοποίηση προς την πλευρά του θαλασσίου μετώπου, είναι οι προτάσεις που φέρνει στην Πάτρα ο υπουργός υποδομών Χρήστος Σπίρτζης για το ζήτημα της σιδηροδρομικής χάραξης.

Τις τρεις προτάσεις του Υπουργείου Υποδομών για την διέλευση του τρένου από την Πάτρα, παρουσίασε στο Δήμο Πατρέων και τον ΟΛΠΑ ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, κατά την επίσκεψή του στην Πάτρα.  «Η διαβούλευση δεν είναι προσχηματική, αλλά ουσιαστική» τόνιζε ο ίδιος προς τους εκπροσώπους του Τύπου, θέλοντας  να επισημάνει ότι το υπουργείο προτίθεται να λάβει σοβαρά υπ’ όψη του τις προτάσεις των φορέων και της τοπικής κοινωνίας.

Το γεγονός ότι υπάρχει το σενάριο έστω και μερικής υπογειοποίησης συνιστά κέρδος για την Πάτρα, στο βαθμό που δεν καταργείται εντελώς το όραμα. Σημαντική επίσης παράμετρο συνιστά το ελαφρύ τρένο στις πυκνοκατοικημένες περιοχές, που φαίνεται να έρχεται ως …αντιπαροχή για την «κομμένη» υπογειοποίηση, που ονειρευόταν η αχαϊκή πρωτεύουσα. Αναμφισβήτητα ένα μέσο σταθερής τροχιάς θα αποτελούσε σημαντική ανάσα για την αντιετώπιση του κυκλοφοριακού.  Ανεξάρτητα τι θα επιλέξει τελικά η πόλη, είναι απαραίτητο η λύση που θα επιλεγεί να διευκολύνει το Λιμάνι της Πάτρας και να εξυπηρετεί τις αναπτυξιακές προοπτικές του. 

Όπως εξήγησε ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας στους δημοσιογράφους, οι εναλλακτικές λύσεις είναι:

*  να φτάσει ο σιδηρόδρομος μέχρι τον Άγιο Διονύσιο και το υπόλοιπο τμήμα να περάσει έξω από την πόλη. Η πρόταση έχει συγκεκριμένο προϋπολογισμό. Η πρόταση έχει το μειονέκτημα ότι θα έχει μακρύ χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, λόγω του υψηλού κόστους του έργου.

υπογειοποίηση από τον Άγιο Διονύσιο μέχρι τον Άγιο Ανδρέα, θα χρησιμοποιεί την  υπάρχουσα όδευση και η άλλη τη δημιουργία νέα όδευσης με διπλή γραμμή που θα περνά μέσα από το λιμάνι.

υπογειοποίηση από τον Άγιο Διονύσιο μέχρι τον Άγιο Ανδρέα, με  τη δημιουργία νέας όδευσης με διπλή γραμμή που θα περνά μέσα από το λιμάνι.

Οι δύο τελευταίες λύσεις προβλέπουν την ωρίμανση του έργου για τη λειτουργία ελαφρού τρένου στις πυκνοκατοικημένες συνοικίες της Πάτρας και την ένταξή τους στον προαστιακό.

Στο πλαίσιο αυτό, δήλωσε ο κ. Σπίρτζης ότι το υπουργείο θα περιμένει ώστε όταν είναι έτοιμοι οι φορείς και ο Δήμος για τις προτάσεις, να υπάρξει νέα συνάντηση ώστε από κοινού να αποφασιστεί η βέλτιστη λύση.

Ο υπουργός Υποδομών είπε ότι τα κόστη των προτάσεων έχουν υπολογιστεί εκ μέρους του Υπουργείου. Όπως εξήγησε οι δυο λύσεις για την υπογειοποίηση από τον Άγιο Διονύσιο μέχρι τον Άγιο Ανδρέα, έχουν κόστος 220 με 250 εκατ. ευρώ, ενώ η λύση να βγει η γραμμή έξω από την πόλη ξεπερνά κατά πολύ τη χρηματοδότηση που μπορεί το Υπουργείο να δώσει.

Στον ΟΛΠΑ

«Η Πάτρα θα είναι το μόνο λιμάνι της χώρας μας, που θα συνδεθεί με τον σιδηρόδρομο και θα έχει έξοδο στο Ιόνιο πέλαγος και την Αδριατική θάλασσα», δήλωσε ο υπουργός Υποδομών, μετά τη συνάντηση που είχε σήμερα με τον πρόεδρο του ΔΣ του Οργανισμού Λιμένος Πατρών, Νίκο Κοντοέ. Μάλιστα, όπως τόνισε, «μετά την σύνδεση με τον σιδηρόδρομο, το λιμάνι θα μπορεί να έχει ένα δικό του αυτόνομο ρόλο και να εισφέρει αποφασιστικά στην οικονομική ζωή της περιοχής».

Σχετικά με την πρόοδο των εργασιών στις λιμενικές εγκαταστάσεις, ο Χρήστος Σπίρτζης είπε ότι «ολοκληρώνεται επιτέλους το έργο του λιμανιού» και πρόσθεσε ότι «συζητήσαμε με τον Νίκο Κοντοέ τις επόμενες φάσεις ανάπτυξης του λιμανιού και τη σημασία που έχει για την παραγωγική ανασυγκρότηση της περιοχής, για να ανακτήσουν η Πάτρα και η Αχαΐα τον παραγωγικό τους ιστό».

Επίσης, ο υπουργός Υποδομών υπογράμμισε ότι «πρέπει να ολοκληρώσουμε τις υποδομές και μέσα σε αυτές είναι και οι λιμενικές υποδομές, όπως και οι δραστηριότητες που μπορεί να φιλοξενήσει το λιμάνι».

Ο κ. Σπίρτζης διαβεβαίωσε ωστόσο ότι καμία απόφαση δεν πρόκειται να ληφθεί, αν δεν συζητηθεί με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και δεν περάσει από δημόσια διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους τοπικούς θεσμικούς φορείς. «Είμαστε σε τελείως διαφορετική λογική, τακτική και δραστηριότητα απο όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Δεν θα επιβάλλουμε στις τοπικές κοινωνίες λύσεις χωρίς να υπάρχει η γνώμη τους, χωρίς να υπάρχουν τεκμηριωμένες προτάσεις, χωρίς να έχουμε μία ουσιαστική διαβούλευση» επισήμανε. Μάλιστα πρόσθεσε ότι είναι απαραίτητη η σύμφωνη γνώμη της πόλης για έναν επιπλέον αντικειμενικό λόγο, ότι  πρόκειται για έργα, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων της σταθερής τροχιάς, που θα προκαλέσουν μεγάλη όχληση στην πόλη και στους δημότες.

Οι προτάσεις παρουσιάστηκαν στο Δημαρεχείο, στον ΟΛΠΑ, στο ΤΕΕ και στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος.  Τον κ.Σπίρτζη στις επαφές του στην Πάτρα συνόδευαν ο γ.γ του υπουργείου . Γ. Δέδες, ο Πρόεδρος και Δ. Σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Θάνος Βούρδας κ.α. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην επαφή με το Δήμο Πατρέων.

Στο Δήμο Πατρέων

Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, στο Δημαρχείο συναντήθηκε με τον Δήμαρχο Πατρέων, Κώστα Πελετίδη και τους αντιδημάρχους Πολεοδομικού Σχεδιασμού, Περιβάλλοντος και Έργων Υποδομής, Παύλο Στάμο, και Αρχιτεκτονικού έργου, Καθαριότητας – Ανακύκλωσης και Μηχανολογικού Εξοπλισμού, Χρήστο Κορδά.

Ο Δήμαρχος παρέδωσε  στον Υπουργό τα υπομνήματα της Δημοτικής Αρχής, που αφορούν τη διέλευση της σιδηροδρομικής γραμμής από την Πάτρα και κατέστησε σαφές ότι ο Δήμος είναι προσανατολισμένος και συνεχίζει να διεκδικεί την περιμετρική διέλευση της σιδηροδρομικής γραμμής από την Πάτρα, με κάθετη σύνδεση του Λιμανιού στο ύψος της ιδιοκτησίας του Ο.Λ.ΠΑ. Α.Ε., και στη Βιομηχανική Ζώνη.

Ταυτόχρονα θύμισε την ανάγκη για   συνέχιση και επέκταση του προαστιακού σιδηρόδρομου, από Κάτω Αχαΐα  μέχρι Ψαθόπυργο ή και Αίγιο

Σε ό,τι αφορά τις  προτάσεις ο Δήμαρχος επιφυλάχθηκε, τονίζοντας ότι θα μελετηθούν και θα παρθούν αποφάσεις από τα όργανα του Δήμου.

Πάντως ο κ. Πελετίδης βρήκε την ευκαιρία να θέσει στον υπουργό υποδομών και άλλα ζητήματα της αρμοδιότητάς του.

Παρέδωσε σχετικό φάκελο με τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, που αναφέρονται στις διεκδικήσεις του, για τα έργα που έχει ανάγκη ο λαός μας και που αποτέλεσαν και αιτήματα της τελευταίας λαϊκής κινητοποίησης (αντιπλημμυρικά, αντισεισμικά, έργα υποδομών, ύδρευσης, αποχέτευσης, μαζικές μεταφορές, τραμ, νότια χάραξη της εθνικής οδού Πατρών – Πύργου).

Ο Δήμαρχος ζήτησε από τον Υπουργό, να επισπευσθούν τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας στις περιοχές Ρίο, Αγ. Βασίλειος, Αραχωβίτικα, Δρέπανο, Ροδινή και Ψαθόπυργος, γιατί η παντελής απουσία αντιπλημμυρικής θωράκισης εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την ζωή και την περιουσία των κατοίκων.

Τέλος, ενημέρωσε τον κ. Σπίρτζη  για τις μεγάλες κατολισθήσεις στη Δημοτική Κοινότητα Μοίρα που είχαν ως αποτέλεσμα τον αποκλεισμό μιας ολόκληρης περιοχής και ζήτησε την υλικοτεχνική υποδομή και οικονομική αρωγή του Υπουργείου, για άμεσες παρεμβάσεις στην οδό.

Αναφερόμενος ο Δήμαρχος στο έργο της Ολυμπίας Οδού και στις μεγάλες καθυστερήσεις τόνισε πως «η σημερινή κυβέρνηση όπως και οι προηγούμενες, υλοποιώντας την γενικότερη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχουν παραδώσει με τις περιβόητες συμβάσεις παραχώρησης και τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), τα μεγάλα κατασκευαστικά έργα στο κεφάλαιο με ληστρικούς όρους.

Αποτέλεσμα, ο λαός που πληρώνει τους επιχειρηματικούς ομίλους για την κατασκευή των έργων, να ξαναπληρώνει για τη χρήση τους.

Η άμεση κατάργηση όλων των διοδίων αποτελεί ώριμο και δίκαιο αίτημα και πρέπει να ικανοποιηθεί τώρα» ζήτησε.

Στο ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδος

Ο Υπουργός επαναδιατύπωσε  προς τον τεχνικό κόσμο την πρόθεσή του για τη συνέχιση της συνεργασίας του  με το ΤΕΕ Δυτ. Ελλάδος. Από τον πρόεδρο Βασίλη Αϊβαλή  τέθηκαν  προς τον κ. Σπίρτζη  τα ζητήματα της Πατρών- Πύργου- Καλό Νερό- Τσακώνα, της Ολύμπιας Οδού, του σιδηρόδρομου, του φορέα διαχείρισης του Φράγματος Πείρου- Παράπειρου, του εμπορικού τμήματος του λιμανιού, του φυσικού αερίου, αλλά και του αεροδρομίου του Αράξου

«Ειδικά για το Φορέα του φράγματος του διατυπώσαμε τη θέση μας ότι το νερό είναι δημόσιο αγαθό και η διαχείρισή του πρέπει να είναι αμιγώς δημόσια και κοινωφελής. Συμφώνησε μαζί μας αποκλείοντας κάθε έννοια ιδιωτικοποίησης, ενώ δεσμεύτηκε πως θα μας καλέσει όταν το θέμα συγκρότησης του φορέα τεθεί προς συζήτηση» μετέφερε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδοας για το περιεχόμενο της συζήτησης και πρόσθεσε:» Ακόμη του θέσαμε και το αίτημά μας το Αεροδρόμιο του Αράξου να γίνει και εμπορευματικό για την μεταφορά προϊόντων, κυρίως, αγροτικών που παράγονται στην περιοχή μας και δήλωσε πως είναι ένα σοβαρό θέμα που θα το εξετάσει με την δέουσα προσοχή».

Στην πλειονότητα των θεμάτων ο υπουργός εκδήλωσε θετική πρόθεση και διάθεση  για περαιτέρω συνέχιση της συνεργασίας με τον επιστημονικό φορέα, διευρύνοντας τους διαύλους επικοινωνίας.

Έξοδος από την …απομόνωση

Ευθύνες στις προηγούμενες κυβερνήσεις που καθυστερούσαν συστηματικά τα έργα κρατώντας στην απομόνωση την περιοχή της Δυτικής Ελλάδος, επέρριψε ο κ. Σπίρτζης, επισημαίνοντας πως ο ΣΥΡΙΖΑ δίνει έμφαση στο σιδηροδρομικό δίκτυο, για να καταστεί ελκυστικό και να έχει πολλαπλά οφέλη σε τουριστικό και οικονομικό επίπεδο.

Ο υπουργός στην Πάτρα, έδωσε τα χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής γραμμής, ενώ αναφερόμενος στην Ολυμπία Οδό τόνισε ότι τέλος Φεβρουαρίου θα παραδοθεί το τμήμα Αθήνα-Ξυλόκαστρο και σταδιακά μέχρι τέλος του Μαρτίου, με αρχές Απριλίου ο δρόμος στο μεγαλύτερο τμήμα του θα είναι λειτουργικός. Εξέφρασε την πεποίθηση ότι το έργο θα βρίσκεται εντός των χρονοδιαγραμμάτων, ώστε να μην υπάρξουν πρόστιμα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς τα εναπομείναντα τμήματα θα αντιπροσωπεύουν μόλις το 3% του έργου. Ανάμεσα σε αυτά που θα μείνουν για αργότερα είναι και ο κόμβος του Ρίου.

Παράλληλα, αναφέρθηκε και στην Ιονία Οδό λέγοντας πως τέλος Μαρτίου θα παραδοθεί η σήραγγα της Κλόκοβας.

«Δυστυχώς ο ΣΥΡΙΖΑ δεν βρίσκεται στην κυβέρνηση 20 χρόνια, αλλά δύο,  μέσα στα οποία είχαμε να λύσουμε πολλές αμαρτίες και εγκλήματα του παρελθόντος. Δεχτήκαμε επίθεση από όλους εκείνους που τόσα χρόνια στην εξουσία κορόιδευαν τον κόσμο και τίποτε δεν έκαναν», τόνισε και έφερε ως παράδειγμα την Πατρών- Πύργου.

Ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε και τις εξελίξεις σχετικά με την Πατρών-Πύργου, αφού πρώτα έκανε μία σύντομη αναφορά στις «περιπέτειες» του παρελθόντος. «Η επιλογή μας να γίνουν οκτώ διαγωνισμοί ονομάστηκε κατάτμηση, σχετίστηκε με τον κ. Καλογρίτσα. Κινδυνολογούν ότι δεν θα γίνει το έργο. Βρήκαμε έναν διαγωνισμό που δεν είχε χρηματοδότηση, δεν είχε φάκελο μεγάλου έργου, είχε σε κάποια σημεία εγκεκριμένες μελέτες και σε άλλα δεν είχε. Θα γίνει μελέτη κόστους-οφέλους για να μπορέσει να ολοκληρωθεί ο φάκελος μεγάλου έργου», είπε.

Μέσα στον Μάρτιο προσδιόρισε χρονικά ο υπουργός ότι θα έχει ολοκληρωθεί η εκπόνηση της μελέτης κόστους – οφέλους, ώστε να υποβληθεί ο φάκελος μεγάλου έργου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στάδιο που εκκρεμούσε από το παρελθόν, με κίνδυνο -όπως είπε- να τιναχτεί το έργο στον αέρα, όσο δεν υπήρχε η απαιτούμενη ευρωπαϊκή έγκριση  που συνεπάγεται και χρηματοδότηση. Εκτίμησε πάντως ότι θα διασφαλιστεί, δεδομένου ότι το τμήμα της Πατρών – Πύργου ήταν ενταγμένο στην Ολυμπία Οδό.

Για το επόμενο διάστημα, ο κ. Σπίρτζης είπε ότι τον Φεβρουάριο αναμένεται να δημοπρατηθεί το τέταρτο τμήμα και ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί  με το νέο νόμο.  Θα ακολουθήσει το πέμπτο και  πιθανότατα μέσα στον Μάρτιο ανακοινωθεί το χρονοδιάγραμμα για τα επόμενα τέσσερα τμήματα, τα οποία θα δημοπρατούνται περίπου ανά μήνα.

Σε ό,τι αφορά τους διαγωνισμούς που προηγήθηκαν και αναδείχθηκε ανάδοχος ο όμιλος Καλογρίτσα, ανέφερε ότι η διαδικασία υπήρξε αντικειμενική, με βάση τις μεγάλες εκπτώσεις που έδωσε και ανέφερε: «Εύχομαι στον επόμενο διαγωνισμό να βρεθεί κάποιος που θα δώσει μεγαλύτερη έκπτωση και να πάρει το έργο», θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να δείξει ότι δεν υπάρχει καμία απολύτως ταύτιση.

Με αφορμή την Πατρών – Πύργου πάντως, ο υπουργός υποδομών βρήκε την ευκαιρία να ασκήσει ζωηρή κριτική σε προηγούμενες κυβερνήσεις που όπως  υποστήριξε κορόιδεψαν τη Δυτική Ελλάδα και την έθεσαν σε δεκαετή απομόνωση.  Παρέπεμψε και σε ορισμένους φορείς που «,,,ανά δεύτερο φεγγάρι» θυμούνται την Πατρών – Πύργου και διαβεβαίωσε ότι δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος για την τύχη του έργου. «Δεν θέλουμε να συνεχίσουμε την πολιτική του καλοχαιρέτα. Κρινόμαστε στα έργα και όχι στα λόγια. Τα έργα λένε ότι δέκα χρόνια τώρα η Πάτρα ήταν απομονωμένη και μέσα σε δύο χρόνια ολοκληρώνονται έργα», είπε χαρακτηριστικά. Επίσης, υποσχέθηκε να υλοποιηθεί  το έργο και το τμήμα Πύργος – Τσακώνα με στόχο -‘όπως είπε- «να κλείσει το δαχτυλίδι της Πελοποννήσου».

Ακόμη, ο υπουργός ανέφερε πως υπάρχει σχεδιασμός και για την αναβάθμιση του υφιστάμενου οδικού δικτύου (παλαιά εθνική οδός) προκειμένου να καταστεί ασφαλές. Μεταξύ άλλων, σχεδιάζεται η απαγόρευση της κυκλοφορίας των φορτηγών και η αναβάθμιση της υποδομής στα κρίσιμα σημεία.

Leave A Reply