Μιζέρια ή επιτυχία;

pgialeniosτου Παναγιώτη Γιαλένιου*

Η βρετανική εφημερίδα Guardian σχεδίαζε να οργανώσει του χρόνου για τους αναγνώστες της επταήμερη περιοδεία στην Ελλάδα για ξενάγηση στην ελληνική κρίση. Ταυτόχρονα οι συμμετέχοντες θα έκαναν και τις διακοπές τους σε μια χώρα που λόγω κρίσης έχει κάπως «ρίξει και τις τιμές της».

Δείγμα των καιρών

Βέβαια μετά από αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που οι χρήστες χαρακτήρισαν την πρωτοβουλία «διακοπές μιζέριας» και «σαφάρι» η βρετανική εφημερίδα απέσυρε χθες από την ιστοσελίδα της το πακέτο διακοπών και πρόκειται να το επανεξετάσει. Για το ιστορικό αυτής της πρωτοβουλίας η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΉ μας θυμίζει ότι ίδιο εγχείρημα πάντως έχει επαναληφθεί, τουλάχιστον ακόμη μία φορά. Το 2013, ολιγομελής ομάδα τουριστών βρέθηκε στην Αθήνα. Πίσω από κλειστές πόρτες συνάντησε τότε πολιτικούς, πανεπιστημιακούς και συνδικαλιστές.Η περιοδεία του 2013 είχε διαρκέσει από τις 22 μέχρι τις 30 Ιουνίου και δεν σχετιζόταν με τη βρετανική εφημερίδα. Οι ταξιδιώτες ήταν μόλις τέσσερις, από την Αυστραλία, τη Μεγάλη Βρετανία και τις ΗΠΑ, και το πακέτο τότε κόστιζε λίγο πιο ακριβά: 2.750 αγγλικές λίρες. Τη διοργάνωση είχε αναλάβει αποκλειστικά το πρακτορείο Political Tours, το οποίο επρόκειτο να συνεργαστεί με τη Guardian για το νέο πακέτο διακοπών στην Ελλάδα της κρίσης.

Αντίστοιχα πακέτα βεβαίως διακοπών έχουμε δει κατά καιρούς να οργανώνονται σε διάφορα μέρη του πλανήτη με αφορμή την ξενάγηση σε διαφόρων μορφών κακουχίες λαών είτε από κάποια καταστροφικά φυσικά φαινόμενα, είτε από πολέμους κλπ.

Για τη χώρα μας βέβαια μια τέτοια επιλογή πραγματικά προκαλεί. Θα λέγαμε ταυτόχρονα όμως ότι μπορεί ως είδηση να λειτουργήσει θετικά στο να ξαναδούμε τελικά μήπως αυτό που οι άλλοι ανακαλύπτουν για εμάς δηλαδή να κάνουν τη δική μας κρίση δική τους ευκαιρία, μήπως θα πρέπεί να το κάνουμε εμείς για τον εαυτό μας.

Άλλωστε όλα αυτά τα χρόνια έχει εξελιχθεί σε «επιστήμη» από αρκετούς ξένους και ντόπιους πως θα κάνουν ευκαιρία την ελληνική κρίση για τους δικούς τους ιδιοτελείς σκοπούς. Μια ματιά στο τι έχει γίνει στις αγοροπωλησίες ακινήτων και στα «σαράφικα» ανταλλαγής χρυσαφικών με μετρητά, που σαν τα μανιτάρια φύτρωσαν παντού στη χώρα, αρκεί ως επιβεβαίωση. Αλλά και σε κάθε καθημερινή δραστηριότητα της χώρας συναντάμε τους επιτήδειους που αναζητούν την ιδιοτελή ευκαιρία.

Κάνοντας την κρίση ευκαιρία

Το ζητούμενο όμως είναι πως η κρίση θα δημιουργήσει ευκαιρίες για το κοινωνικό σύνολο αξιοποιώντας το εύλογο ενδιαφέρον, που έχει προκληθεί για τη χώρα μας από όλα αυτά τα χρόνια της ελληνικής περιπέτειας

Θεωρούμε ότι ο Τουρισμός, που είναι το πεδίο που επέλεξε ο Guardian για να κερδοσκοπήσει με την ελληνική κρίση είναι ως επιλογή δραστηριότητας σωστή.

Εμείς οι ίδιοι επομένως οφείλουμε να δούμε πλέον, μέσα από την δική μας εμπειρία της κρίσης και των πολλαπλών αναθεωρήσεων πως θα αξιοποιήσουμε αυτό το πεδίο από τα λίγα που δείχνουν να έχουν προοπτική στον τόπο μας.

Η άποψη ότι ήδη ο Τουρισμός «τρέχει» και τα αναμενόμενα φέτος 30εκ τουριστών δημιουργούν συνθήκες κορεσμού για τη χώρα είναι αποπροσανατολιστική και δεν πρέπει να επηρεάζει την ανάγκη ενός διαφορετικού σχεδιασμού για την τουριστική μας προοπτική.

Στην κατεύθυνση χρειάζεται μια ριζικά διαφορετική προσέγγιση για αυτά που «πουλάει» τουριστικά η χώρα μας και για τους τουρίστες που προσελκύει. Μια νέα στρατηγική που δεν αφορά μόνο την κεντρική κυβέρνηση αλλά ολόκληρη τηης πυραμίδα της διοίκησης και φυσικά τον επιχειρηματικό κόσμο που άμεσα ή έμμεσα δραστηριοποιείται στον Τουριστικό χώρο.

Η δημιουργία νέων τουριστικών πακέτων που θα στηρίζονται στα τεράστια ανεκμετάλλευτα τουριστικά πλεονεκτήματα της χώρας, μια διαφορετική αναζήτηση «πελατών» με βάση τις νέες τάσεις στον τουρισμό παγκοσμίως και κυρίως μια διαρκής επένδυση στην τουριστική παιδεία όλων των εμπλεκόμενων στήν τουριστική αλυσίδα δίνουν την πρώτη ύλη της νέας στρατηγικής στου τουρισμό.

Αυτή θα πρέπει να είναι η απάντησή της Ελλάδας της κρίσης σε όσους οργανώνουν «πακέτα μιζέριας». Ας τους πείσουμε να οργανώνουν σύντομα «πακέτα μελέτης» για το πώς αντιστρέψαμε εμείς οι ίδιοι τα πράγματα. Κόντρα στον ίδιο μας το εαυτό πρωτίστως αλλά και «σπάζοντας πολλά αυγά» γύρω μας.      

* Ο κ.Παναγιώτης Γιαλένιος είναι Εκδότης του «Συμβούλου Επιχειρήσεων»

Τελευταία Ενημέρωση : Παρασκευή, 30/03/2018

Πρωτοσέλιδο Τελευταίας Έκδοσης

Πρωτοσέλιδο Τελευταίας Έκδοσης

PDF, E-Paper τελευταίας έκδοσης εδώ

Δίκτυο Forum Ανάπτυξης

Video Gallery

Δειτε το καναλι μας στο YouTube

Απόψεις

Αρχή Σελίδας