Μαρία Πρωτόπαππα : "Χρειαζόμαστε το μαζί..."

maria protoppapaΜε τη Μαρία Πρωτόπαππα συνομιλήσαμε για την παράσταση, για την τραγωδία, για τη μετάφραση, για τη μουσική του συμπολίτη μας Χάρη Πεγιάζη καθώς και για το ποιες λέξεις έμαθε μέσα από την επαφή της με την τέχνη του Θεάτρου. 

Η παράσταση «Αγαμέμνων» θα ανέβει αύριο 6 Σεπτεμβρίου στο Ρωμαϊκό Ωδείο της Πάτρας σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις.

Θα ήθελα να μας μιλήσετε για το έργο Αγαμέμνων του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις και εάν θα μπορούσαμε να κάνουμε παραλληλισμό με το σήμερα και την εποχή που ζούμε ;

Το έργο έχει θέμα  την επιστροφή από την Τροία του στρατηγού Αγαμέμνονα και τον φόνο του από την γυναίκα του Κλυταιμνήστρα. Αναρωτιόμαστε μες το έργο πώς είναι εφικτό να εφαρμοστεί η Δικαιοσύνη. Οι άνθρωποι ανησυχούν για την αβεβαιότητα της ζωής και του αύριο και αν υπάρχει κάποιο κρυφό νόημα της ζωής και των γεγονότων που τη συνοδεύουν. Όλοι κάνουν αυτό που πρέπει,  ελπίζοντας να έχουν βρει απάντηση,  να συναντήσουν μια βεβαιότητα να τους ησυχάσει το φόβο του μέλλοντος και τελικά μένουν μόνοι χωρίς απαντήσεις χειροπιαστές. Μοιράζονται την πανανθρώπινη μοναξιά της αβεβαιότητας, του αγνώστου.

Τι είναι αυτό που μας οδηγεί να γυρίζουμε πάντα στην αρχή, στην τραγωδία από πλευράς δημιουργίας ; Ποια είναι εκείνα τα στοιχεία που την καθιστούν αιώνια ;

Οι μύθοι στην τραγωδία γίνονται αφορμή για να εξεταστούν τα βασικά ζητήματα της ύπαρξης και της συνύπαρξης. Στην εποχή τους οι τραγικοί ποιητές δίδασκαν νέες αντιλήψεις και κριτικό πνεύμα.  Χρησιμοποιούσαν ανθρώπους και θεούς ως αρχέτυπα και σύμβολα για να εξετάσουν τα θέματα τους,  να συγκινήσουν, να καθαίρουν,  να προκαλέσουν προβληματισμό. Τα βασικά τους θέματα επανέρχονταν συχνά. Στον Αγαμέμνονα η Δικαιοσύνη είναι το θέμα και ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να την απονείμεις. Πέρα από τα θέματα που δεν έχουν ακόμα ξεπεραστεί καθώς αποτελούν σταθερά ερωτήματα στη βάση των κοινωνιών, τα κείμενα αυτά κρύβουν εξαίρετη τέχνη στη δομή, τον ρυθμό, την μουσική, την χρήση της γλώσσας.  Και αποτελούν πρόκληση για τους σύγχρονους καλλιτέχνες να αποδίδονται με ανανεωμένη αισθητική και έκφραση καθώς και στον θεατή προκαλούν την τέρψη και την περηφάνια της πανανθρώπινης κληρονομιάς στην υψηλή ποίηση.

Να σταθούμε στην νέα μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα καθώς και στην  πρωτότυπη μουσική του συμπολίτη μας Χάρη Πεγιάζη και τι είναι αυτό που προσφέρουν στην παράσταση ; 

Κατά τη γνώμη μου η μετάφραση του κυρίου Μπλάνα είναι υποδειγματική και εμπνευσμένη. Οι μεταφραστές καλούνται να δημιουργήσουν εκ νέου, λόγω της τεράστιας απόστασης της νεοελληνικής γλώσσας από την αρχαία.  Χρειάζεται μεγάλη δεξιοτεχνία κόπος και γνώση για να φτιαχτεί κάτι τόσο πιστό όσο και ωραίο και σέβομαι απίστευτα τον κύριο Μπλάνα για την απόδοση που κατάφερε αλλά κυρίως του είμαι ευγνώμων ως ηθοποιός.  Έχει μετρήσει την κάθε λεπτομέρεια.  Σέβομαι και θαυμάζω και την μουσική του κυρίου Πεγιάζη γιατί γεννάει το κλίμα την ατμόσφαιρα στην οποία επάνω εμείς οι ηθοποιοί πατάμε. Ήμαστε ευτυχείς για τους συνεργάτες.

Το σκηνοθετικό σημείωμα αναφέρει «Ευτυχισμένος είναι εκείνος που κατάφερε ν’ απαλλαγεί απ' τις ελπίδες και τις προσδοκίες του και έμαθε την υπομονή», τι σημαίνει για εσάς;

Μεγαλώνοντας μαθαίνω να αποδέχομαι αυτά που φέρνει η ζωή, να σέβομαι και τα άσχημα που φέρνει ως μαθήματα και εμπειρίες και μαζί την χαίρομαι περισσότερο στην απλότητα της στιγμή τη στιγμή.

Ποιες λέξεις μάθατε και ανακαλύψατε το νόημα τους μέσα από την επαφή σας με την Τέχνη του θεάτρου;

Τι, γιατί, πώς, μαζί.  Το τι για την αναζήτηση των θεμάτων. Υπάρχουν άπειρα θέματα να εξετάσεις να ασχοληθείς αρκεί να έχεις περιέργεια ασίγαστη. Το γιατί για να μη δέχεσαι τίποτα λιγότερο από τη ρίζα, την αιτία. Το πώς γιατί η έκφραση και η επικοινωνία χρειάζονται την τεχνική τους και εξάσκηση. Το μαζί γιατί χρειάζεσαι να μοιραστείς την μοναξιά και δημιουργικότητα σου με άλλους ανθρώπους, να συγκρουστείς να υπακούσεις να πενθήσεις να γιορτάσεις μαζί.

Ταυτότητα Παράστασης

Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας, Σκηνοθεσία: Τσέζαρις Γκραουζίνις, Σκηνικά – Κουστούμια: Κέννυ ΜακΛέλλαν, Μουσική-Μουσική Διδασκαλία: Χάρης Πεγιάζης, Κίνηση: Έντι Λάμε, Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος, Βοηθός Σκηνοθέτη: Συγκλητική Βλαχάκη, Σύμβουλος δραματουργίας: Παναγιώτης Σκούρας

Παίζουν:
Μαρία Πρωτόπαππα, Γιάννης Στάνκογλου, Αργύρης Πανταζάρας, Ιώβη Φραγκάτου και ο Θοδωρής Κατσαφάδος

Χορός: Μάρκος Γέττος, Δημήτρης Γεωργιάδης, Τάσος Θεοφιλάτος, Πανάγος Ιωακείμ, Δημήτρης Καραβιώτης,  Ηλίας Μενάγιερ, Δημήτρης Μηλιώτης, Αλέξανδρος Μούκανος, Αλέξανδρος Μπαλαμώτης, Βασίλης Παπαγεωργίου, Κλέαρχος Παπαγεωργίου, Γιώργος Παπανδρέου

Τελευταία Ενημέρωση : Τετάρτη, 05/09/2018

Πρωτοσέλιδο Τελευταίας Έκδοσης

Πρωτοσέλιδο Τελευταίας Έκδοσης

PDF, E-Paper τελευταίας έκδοσης εδώ

Δίκτυο Forum Ανάπτυξης

Video Gallery

Δειτε το καναλι μας στο YouTube

Απόψεις

Αρχή Σελίδας