Η σημασία της Ρωσικής τουριστικής αγοράς για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας

vasileiadis lavrentios

του Λαυρέντιου Βασιλειάδη

Είναι γνωστό ότι στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης η Ελληνική οικονομία στράφηκε σημαντικά προς τον κλάδο του τουρισμού ως μιας επιλογής που θα τη βοηθούσε να ανασχέσει τις αρνητικές συνέπειες της ύφεσης.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Ρωσική (τουριστική) αγορά αναγνωρίστηκε ως μία από τις μεγαλύτερες ελπίδες για αύξηση των τουριστικών ροών και εσόδων, με αποτέλεσμα να υπάρξει πλήθος πρωτοβουλιών προς αυτό τον σκοπό, τόσο σε επίπεδο πολιτικού κόσμου, όσο και του επιχειρηματικού. Ως κύριες αναφορές στις προοπτικές της Ρωσικής τουριστικής αγοράς προβάλλονταν τα δημογραφικά και πολιτιστικά στοιχεία των Ρώσων τα οποία ταιριάζουν σε αυτά των Ελλήνων (π.χ. θρησκεία) σε συνδυασμό με το σημαντικό πληθυσμό υψηλού εισοδήματος που ζει στη Ρωσία. 

Σε όλη αυτή την περίοδο όλες οι Ελληνικές περιοχές διαγωνίζονταν μεταξύ τους να πάρουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο της Ρωσικής αγοράς που επιλέγει Ελλάδα, προβάλλοντας τα στοιχεία εκείνα που θεωρούν ότι αποτελούν πόλο έλξης για τους Ρώσους. Σεαυτή την προσπάθεια δεν αποτέλεσε, φυσικά, εξαίρεση και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας. Από την άλλη πλευρά, ένα στοιχείο το οποίο δεν είναι ευρέως γνωστό στην Ελλάδα έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι Ρώσοι χρησιμοποιούν τη Googleως μηχανή αναζήτησης σε ένα ποσοστό μόλις 39,6%, ενώ οι πλειοψηφία αυτών (56,5%) χρησιμοποιούν τη Ρωσική μηχανή αναζήτησης Yandex.

Σύμφωνα με στοιχεία της Yandexη Ρωσική τουριστική αγορά θα συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στην Ελλάδα. Ειδικότερα, το 2018 εκτιμάται ότι ταξίδεψαν στο εξωτερικό περίπου 40 εκ. Ρώσοι από 22 εκ. το 2016. Το 69% των Ρώσων προτιμάνε να μένουν σε ξενοδοχεία όταν ταξιδεύουν στο εξωτερικό, ενώ μόλις το 29% νοικιάζουν κάποιο διαμέρισμα. Όσον  αφορά την Ελλάδα αυτή αποτελεί τον 4ο πιο δημοφιλή προορισμό αναζήτησης πίσω από την Τουρκία, Κύπρο και Τυνησία. Πιο δημοφιλείς Ελληνικοί προορισμοί αναζήτησης είναι η Κρήτη, το Νότιο Αιγαίο, η Κεντρική Μακεδονία και τα Ιόνια Νησιά. Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας βρίσκεται στη 10η θέση αναζήτησης ξεπερνώντας τις Περιφέρειες Βορείου Αιγαίου, Θεσσαλίας, Ηπείρου και Δυτικής Μακεδονίας. Στην περιοχή μας οι Ρώσοι δεν αναζητούν τις καλοκαιρινές τους διακοπές, αλλά μάλλον άλλα στοιχεία που σχετίζονται με τον πολιτισμό και τη θρησκεία, όπως επίσης και την περιήγηση.

Ως προς τις πόλεις, η Πάτρα είναι η τέταρτη πιο δημοφιλής πίσω από το Ηράκλειο, την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη δείχνοντας τις προοπτικές που μπορούν να υπάρξουν, μέσω της κατάλληλης πολιτικής τουριστικής προβολής, για αύξηση του τουριστικού ρεύματος στην περιοχή μας έχοντας ως επίκεντρο την Πάτρα. Επιπρόσθετα στοιχεία αναζήτησης δείχνουν ότι η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας διαθέτει αρκετά χαρακτηριστικά τα οποία ταιριάζουν στις ανάγκες και προτιμήσεις των Ρώσων.

Ειδικότερα, παρά τη φήμη για προτίμηση των Ρώσων να αναζητούν για τις διακοπές τους ξενοδοχεία πέντε αστέρων, περίπου το 80% αυτών αναζητούν ξενοδοχεία τριών και τεσσάρων αστέρων, ενώ το 35% αναζητά τουριστικά αξιοθέατα κυρίως θρησκευτικού περιεχομένου (π.χ. Μοναστήρια) ενώ και οι εκδρομές βρίσκονται πολύ ψηλά στις επιλογές τους. 

Με βάση τα παραπάνω στοιχεία, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας διαθέτει αρκετά από εκείνα τα διαφορετικά στοιχεία που μπορούν να την καταστήσουν έναν διακριτό τουριστικό προορισμό για τους Ρώσους, γεγονός που δείχνει την κατεύθυνση πολιτικής τουριστικής προβολής που θα πρέπει να ακολουθηθεί στο μέλλον ως προς τη συγκεκριμένη αγορά.

Ο κ. Λαυρέντιος Βασιλειάδης είναι Προϊστάμενος του Τμήματος Σχεδιασμού Τουριστικής Στρατηγικής της ΠΔΕ και Διδάκτωρ Περιφερειακής Ανάπτυξης του London School of Economics and Political Science

Last modified on Tuesday, 16/04/2019

Πρωτοσέλιδο Τελευταίας Έκδοσης

Πρωτοσέλιδο Τελευταίας Έκδοσης

PDF, E-Paper τελευταίας έκδοσης εδώ

Ανασκόπηση 2018

Πρωτοσέλιδο Ανασκόπησης

Δείτε το PDF εδώ

Δίκτυο Forum Ανάπτυξης

Δειτε το καναλι μας στο YouTube

Video Gallery

Αρχή Σελίδας