Πειρασμοί στο διαδίκτυο

pgialeniosτου Παναγιώτη Γιαλένιου

Όλοι άμεσα ή έμμεσα θα μπήκαν στον πειρασμό τις τελευταίες ημέρες να προβάλλουν τον εαυτό τους στο μέλλον μέσω της νέας εφαρμογής FaceApp. Μάλιστα πληροφορούμαστε ότι σε ελάχιστο χρόνο η εφαρμογή κατέβηκε στα κινητα περισσοτέρων από 100 εκατ. ανθρώπων και κατέχει ήδη το κορυφαίο application σε 121 χώρες, σύμφωνα με την μέτρηση από την App Annie.

Πόσο ασφαλίζουμε τα προσωπικά μας δεδομένα

Πέραν από τα περίεργα συναισθήματα που δημιουργεί αυτό το ταξίδι στο μέλλον που προσφέρει η νέα εφαρμογή (αγνώστου βεβαίως ακόμη πιστότητας) που άλλους τους ευχαριστεί και πολλούς τους κάνει να τρομάζουν προκύπτει και μια άλλη διάσταση αυτής της νέας μαζικής «υστερίας» στο διαδίκτυο. Τα εκατομμύρια των ανθρώπων που έσπευσαν να ταξιδέψουν στο χρόνο και που σε σύντομο χρόνο θα πολλαπλασιαστούν ταυτόχρονα με την ικανοποίηση μιας τέτοιας προβολής τους στο μέλλον, παρείχαν την άδεια στο FaceApp  να χρησιμοποιεί  κατά βούληση την εικόνα και τα στοιχεία τους  για οποιαδήποτε χρήση.

Μάλιστα αν μελετηθούν οι όροι χρήσης της εφαρμογής θα διαπιστωθεί ότι παρέχεται η δυνατότητα στο FaceApp  για αξιοποίηση των προσωπικών δεδομένων προς  αέναη, αμετάκλητη, μη αποκλειστική, απεριόριστη, παγκόσμια, άνευ οικονομικών απαιτήσεων άδεια χρήσης για αναπαραγωγή, τροποποίηση, προσαρμογή, δημοσίευση, μετάφραση, δημιουργία παράγωγων έργων κλπ.

Σε μια επίκαιρη έρευνα (2019) που δημοσίευσε Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Ευρωβαρόμετρο) αναφορικά με τις αντιλήψεις των Ελλήνων και Ελληνίδων σχετικά με την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων, ιδίως στο πλαίσιο της διαδικτυακής τους δραστηριότητας η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης βρίσκεται σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα. Η "επίδοση" της Ελλάδας την τοποθετεί στην 5η θέση του σχετικού πίνακα, πίσω από Ρουμανία, Πορτογαλία, Κύπρο και Μάλτα. Η έρευνα, αποτελεί μέρος της συνολικής καμπάνιας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την ενημέρωση για τους νέους κανόνες προστασίας των δεδομένων. Πραγματοποιήθηκε με τη μέθοδο των προσωπικών συνεντεύξεων σε 1.014 άτομα στην Ελλάδα και 27.524 συνολικά στην ΕΕ, στην Ελλάδα η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης βρίσκεται σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι απαντήσεις των ερωτηθέντων στην Ελλάδα και σε σχέση με την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων.

Σε - σχεδόν - απόλυτη αρμονία με τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο, οι Έλληνες δηλώνουν ότι έχουν ακούσει και γνωρίζουν τι είναι ο Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων (GDPR) σε ποσοστό 35%, έχουν ακούσει αλλά δεν γνωρίζουν ακριβώς τι είναι σε ποσοστό 32%, ενώ δεν έχουν ακούσει ποτέ γι' αυτόν σε ποσοστό 32%.

Σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, απογοητευτικά είναι τα ποσοστά σε σχέση με την αυτοματοποιημένη επεξεργασία δεδομένων (π.χ. με τη χρήση αλγορίθμων), όπου μόλις το 28% γνωρίζει για την ύπαρξη των δικαιωμάτων που παρέχει σχετικά ο GDPR (χαμηλότερος μέσος όρος στην ΕΕ).

Είναι ενθαρρυντικό αλλά δεν αρκεί  ότι οι ερωτηθέντες στην Ελλάδα εμφανίζονται αισιόδοξοι αλλά προβληματισμένοι σε σχέση με το επίπεδο ελέγχου που έχουν σε σχέση με τις πληροφορίες που παρέχουν στο Διαδίκτυο (π.χ. ικανότητα διόρθωσης, αλλαγής ή διαγραφής των πληροφοριών αυτών).

Συγκεκριμένα, το 71% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι έχει τον έλεγχο των δεδομένων του (50% μερικό, 21% πλήρη), ποσοστό υψηλότερου του ευρωπαϊκού μέσου όρου (65%), ενώ το 22% θεωρεί πως δεν έχει κανέναν έλεγο (30% ο μέσος όρος στην ΕΕ).

Σε αρμονία με τον μέσο όρο στην Ένωση, το 63% των ερωτηθέντων ανησυχεί από το γεγονός ότι δεν έχει τον απόλυτο έλεγχο σε σχέση με τα δεδομένα του.

Ένα από τα πλέον γνωστά προβλήματα στον τομέα της προστασίας δεδομένων αφορά στη μη ανάγνωση από τους χρήστες των πολιτικών προστασίας προσωπικών δεδομένων (γνωστές και ως πολιτικές απορρήτου/privacy policy).

Επίσης με βάση την έρευνα η  Ελλάδα βρίσκεται αρκετά χαμηλά στη σχετική λίστα, με σημαντική απόσταση τόσο από την πρώτη, το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου το 74% αλλάζει τις ρυθμίσεις του, όσο και την τελευταία Κύπρο, όπου το 38% αλλάζει τις ρυθμίσεις του.Δυστυχώς, οι λόγοι που οι χρήστες στην Ελλάδα δεν αλλάζουν τις ρυθμίσεις απορρήτου στα social media δεν σχετίζονται με την εμπιστοσύνη προς τους παρόχους (μόλις το 24% υποστηρίζει κάτι τέτοιο), αλλά με γεγονός ότι δεν ανησυχούν για την κοινοποίηση των δεδομένων τους (38%) και δεν ότι δεν γνωρίζουν πως να το κάνουν.

Πρωτοσέλιδο Τελευταίας Έκδοσης

Πρωτοσέλιδο Τελευταίας Έκδοσης

PDF, E-Paper τελευταίας έκδοσης εδώ

Ανασκόπηση 2018

Πρωτοσέλιδο Ανασκόπησης

Δείτε το PDF εδώ

Δίκτυο Forum Ανάπτυξης

Δειτε το καναλι μας στο YouTube

Video Gallery

Αρχή Σελίδας