Επαγγέλματα με προοπτικές

pgialeniosτου Παναγιώτη Γιαλένιου

Στην όλη συζήτηση για τις επαγγελματικές προοπτικές που εντείνεται κάθε χρόνο με αφορμή και τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων, που αφορούν κάθε χρόνο πάνω από 100.000 νέους μας ως υποψήφιους και πολλαπλάσιες εκατοντάδες χιλιάδες ως οικογένειές αλλά μόνιμα και συνολικά τους πολίτες αξίζει αναφοράς πρόσφατη έρευνα του ΣΕΒ που παρουσιάζει τις 11 ειδικότητες εργαζομένων που λείπουν από την αγορά εργασίας και που παρουσιάζουν προοπτικές πλήρους απασχόλησης.

 Είναι υπόθεση  όλων

Αναλυτικά, σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΒ, δυσεύρετοι είναι σήμερα οι εργαζόμενοι στις εξής 11 ειδικότητες:

1.Μηχανικός Δικτύων και Βάσεων Δεδομένων

2. Μηχανικός Ανάπτυξης Λογισμικού

3.Τεχνικός Ηλεκτρονικών Υπολογιστικών Συστημάτων και Δικτύων

4. Τεχνικός Βιομηχανικών Εγκαταστάσεω

5. Tεχνικός Αυτοματισμών

6. Στέλεχος Διαχείρισης Ασφάλειας & Ποιότητας Τροφίμων

7 Εργοδηγός κλάδου εξόρυξης

8. Στέλεχος προώθησης εξαγωγών

9. Στέλεχος εφοδιαστικής αλυσίδας

10. Τεχνικός Ηλεκτρολογικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων και Δικτύων

11. Χειριστής μηχανημάτων έργου

Σύμφωνα με το ΣΕΒ, σε αυτά τα επαγγέλματα απασχολούνται περισσότεροι από 240.000 εργαζόμενοι. Οι 80.000 περίπου από αυτούς απασχολούνται στη μεταποίηση και σε άλλους δυναμικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας, ενώ  το σύνολο σχεδόν των εργαζομένων απασχολείται με καθεστώς πλήρους απασχόλησης.

Ο Σύνδεσμος επισημαίνει μεταξύ άλλων πως η ζήτηση για τεχνικά επαγγέλματα είναι σημαντική, αλλά παραδοσιακά, η συντριπτική πλειονότητα των νέων (και των οικογενειών τους) στοχεύει σχεδόν κατ' αποκλειστικότητα στην ανώτατη εκπαίδευση. Η νοοτροπία αυτή, έχει ως αποτέλεσμα, οι ελληνικές επιχειρήσεις να αντιμετωπίζουν πρόβλημα στην εξεύρεση εργαζομένων τεχνικών κατευθύνσεων και όσοι υπάρχουν, γίνονται ανάρπαστοι, με τους μισθούς να είναι υψηλότεροι από 14% έως και 30% σε σχέση με το μέσο όρο.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η δήλωση του προέδρου του ΣΕΒ Θεόδωρου Φέσσα, μιλώντας στη συνέντευξη Τύπου, που παραχώρησε την περ. Τετάρτη  με αφορμή  στ πρωτοβουλία του ΣΕΒ για τις Νέες δεξιότητες και τα Επαγγέλματα με Μέλλον, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «η σύγχρονη παιδεία είναι καταλύτης ανάπτυξης». Τονισε χαρακτηριστικά: «Στο παρόν και μέλλον της εργασίας, κεντρικό ρόλο έχει η διασύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, και η αναβάθμιση των δεξιοτήτων και των ικανοτήτων των εργαζομένων, ενόψει των νέων προκλήσεων, σε έναν κόσμο που εξελίσσεται και αλλάζει ταχύτατα».Μεταξύ άλλων ο κ Φέσσας  επισήμανε ότι το διαρθρωτικό πρόβλημα των αστοχιών της τεχνικής, τεχνολογικής και επαγγελματικής μας εκπαίδευσης και κατάρτισης, που σηματοδοτεί την αποτυχία του εκπαιδευτικού μας συστήματος να ευθυγραμμιστεί με τις σημερινές παραγωγικές προκλήσεις. Αποτέλεσμα είναι οι επιχειρήσεις να μην βρίσκουν τις δεξιότητες που αναζητούν και πολλοί συμπολίτες μας να μην βρίσκουν δουλειά. Είναι ενδεικτικό ότι το 35% των επιχειρήσεων του δείγματος στην έρευνα του ΣΕΒ αδυνατεί να βρει εργαζόμενους και στελέχη με τις κατάλληλες δεξιότητες, τη στιγμή που η ανεργία στη χώρα μας, παραμένει η υψηλότερη στην Ευρώπη.

Προφανώς η γνώση που καλείται να δώσει η τριτοβάθμια εκπαίδευση στα παιδιά μας δεν πρέπει να είναι μόνο σε συνάρτηση με το επαγγελματικό τους μέλλον. Επί του θέματος διεξάγεται επί μακρόν διάστημα μια ενδιαφέρουσα συζήτηση, που μάλιστα τα τελευταία χρόνια και με τις πολιτικές της προηγούμενης κυβέρνησης στην Παιδεία οξύνθηκε αναδεικνύοντας την πολυπλοκότητα του. Όμως η επαγγελματική προοπτική είναι το μείζον θέμα και αυτό θα πρέπει να κατανοηθεί από όλες τις πλευρές χωρίς ακρότητες στα επιχειρήματα, που  από τη μια υποστηρίζουν την άκρατη εμπορευματοποίηση της Παιδείας και από την άλλη θέτει το σύνθημα «έξω οι επιχειρήσεις από την Παιδεία». Τα μοντέλα των εταίρων μας στην Ε.Ε που έχουν απορροφήσει το μεγαλύτερο ποσοστό του οδυνηρού brain drain τηα χώρα μας οφείλει εμπράκτως να μας προβληματίσει.

Σε αυτήν την κατεύθυνση μπορο0ύν να βοηθήσουν οι έρευνες όπως η προαναφερθείσα, αλλά και η γόνιμη συζήτηση που επιτέλους πρέπει να ξεκινήσει ουσιαστικά και εξω από μικροπολιτικές προσεγγίσεις στη χώρα μας.

Το θέμα προφανώς αφορά και την δική μας τοπική κοινωνία, που δυστυχώς αντιμετωπίζει  επιδερμικά και με σχετική αδράνεια την ουσία του, όπως δέιχνει και η όλη  έως τώρα συζήτηση για τη Νομική Σχολή στην Πάτρα, για παράδειγμα.

Last modified on Friday, 20/09/2019

Πρωτοσέλιδο Τελευταίας Έκδοσης

Πρωτοσέλιδο Τελευταίας Έκδοσης

PDF, E-Paper τελευταίας έκδοσης εδώ

Ανασκόπηση 2018

Πρωτοσέλιδο Ανασκόπησης

Δείτε το PDF εδώ

Δίκτυο Forum Ανάπτυξης

Δειτε το καναλι μας στο YouTube

Video Gallery

Αρχή Σελίδας